سبد خرید 0

وبلاگ

قسمت اول css – اصول اولیه

قسمت اول css – اصول ولیه

هر صفحه وب به طور کلی از سه قسمت تشکیل می شود :

  1. لایه محتوا (Content) :  در این لایه تگ های html قرار می گیرد ، در این لایه آیتم های مورد نیاز صفحه وب خود را قرار می دهید ، مثلا تگ div
  2. لایه نمایش (Presentation) : خصوصیات ظاهری و تنظیم محل قرار گیری تگ های htmlی را که در لایه محتوا تعریف کرده اید را می توانید در این لایه تنظیم کنید (شیک کردن صفحه )
  3. لایه رفتار ( Behavior) : کدهای مورد نیاز برای واکنش نشان دادن به رویدادهای صفحه که توسط کاربر(اکثرا) به وجود می آید مانند رویداد کلیک.

Css چیست ؟

Css مخفف Cascading style sheet می باشد که برای تنظیم و یا کنترل لایه نمایش می باشد .

هدف اصلی css تنظیم تگ های html در مکان واقعی خود و تنظیم ظاهر صفحه وب و جدا کردن لایه محتوا از لایه نمایش می باشد .

تاثیر جداسازی لایه های css و محتوا

جدا کردن لایه های محتوا و نمایش از نظر موتور های جستجو مهم می باشد و در Rank سایت شما موثر می باشد ،تا حد امکان آنها را از هم جدا نگه دارید .

CSS کنترل بیشتر و بهتری را در جهت ظاهر صفحه وب در اختیار ما قرار می دهد، تا قبل از اینکه css به وجود بیاید کنترل چندانی بر روی ظاهر صفحه وجود نداشت و برای رسیدن به طرح مورد نظر نیاز به المان هایی بیش از حد انتظار بود .

نسخه های مختلف css :

در نسخه html 1.0 ، تگ های html فقط برای تعریف اجزای صفحه طراحی شده بودند و وظیفه آرایش صفحه وب بر عهده مرورگر بود که برای هر تگ یک فرمت مشخص شده داشت .

در html 3.0 طراحی صفحات وب به کار سخت و دشواری تبدیل شده بود زیرا با آمدن تگ هایی مثل <font> و قرار دادن خصوصیات مورد نظر در آن باعث افزایش حجم لایه محتوا و  مخلوط شدن لایه نمایش با لایه محتوا شده بود .

مثلا اگر در صفحه وب چند پاراگراف نیاز می بود و پاراگراف ها رنگ و نوع فونت یکسانی داشتند باید برای همه آنها رنگ و نوع فونت را تکرار می کردیم و اگر زمانی نیاز به تغییر می بود باید کل صفحه  و یا صفحات را جستجو می کردیم و تمام رنگ ها و فونت ها را تک به تک تغییر می دادیم کار سخت و طاقت فرسایی می بود.

بلاخره برای رفع مشکل بالا و بهینه کردن کدهایی لایه محتوا ،کنسرسیم وب (w3c) استفاده از استایل ها را به همراه html 4.0  ایجاد کرد.

معمولا استایل ها در فایل هایی جداگانه با پسوند .css قرار می گیرند و به شما این امکان را می دهند که خصوصیات و ظاهر صفحه خود تا تنها با ویرایش یک فایل تنظیم کنید.

با وجود css شما می توانید استایل هایی را تعریف کنید و آنها را به چندین المان اعمال کنید و هر زمان نیاز به تغییر داشتید تنها کافیست با تغییر کدهای css تغییرات را اعمال کنید .

بخوانید : آشنایی با اجزای تشکیل دهنده صفحات وب

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up