سبد خرید 0

وبلاگ

تحلیل بخش خصوصیات کالاها به همراه ساختار درختی فروشگاه الکترونیک

امروزه اکثر کسانی که قصد پیاده سازی فروشگاه اینترنتی را داشته باشند ، فروشگاه دیجی کالا را به عنوان اولین و بهترین گزینه برای ایده گرفتن انتخاب میکنند .

ولی این ایده گرفتن اکثرا فقط محدود به کپی آیکن ها ، دانلود فونت ها و چیدمان المان های مختلف می باشد . در ادامه قصد داریم با توجه به نحوه کارکرد فروشگاه دیجی کالا بخش خصوصیات کالا و منوی سایت  دیجی کالا را تحلیل و پیاده سازی نماییم . از آنجاییکه هیچ  تحلیل اولیه ای بدون نقص نمی باشد از دوستان خواهشمندم اگر در توضیحاتی که در ادامه هست مشکلی و یا ایده ای بهتر سراغ دارند بیان کنند تا بتوانیم یه مستندات خوب ارائه کنیم .

بخش اول : خصوصیات داینامیک

اولین قدم برای تحلیل ،  کار کردن با نمونه موجود در دسترس می باشد ، ابتدا فرشگاه دیجی کالا را بر اساس گروه های های مختلف بررسی نمایید . اگر به بخش فنی کالا مراجعه نمایید متوجه خواهید شد که برای هر کالا یک سری ویژگی مختص به خود را دارد . روش اشتباهی است اگر بیایم برای هر کالا ویژگی تعریف کنیم زیرا این امر باعث افزونگی در پایگاه داده  می شود .

ویژگی ها در دیجی کالا بر اساس سطح دوم منو (درخت ) می باشد .

یعنی فقط یکبار یک سری ویژگی برای گروه موبایل درج شده است و  در هنگام درج کالا ، با توجه به گروهی که دارد لیست خصوصیات بارگزاری  می شود و ادمین فقط اقدام به مقدار دهی آنها میکند .

نکته : یک کالا باید یک گروه اصلی داشته باشد که این گروه اصلی سطح دوم منوی سایت دیجی کالا می باشد . به علاوه یک کالا می تواند در چندین گروه مختلفت قرار گیرد ، البته فقط در گروه هایی می تواند قرار گیرد که زیر شاخه گروه اصلی کالا باشند یعنی همان سطح دوم منوی سایت .

پس تا به اینجا مشخص شد :

  1. هر کالا یک گروه اصلی دارد که این گروه اصلی سطح دوم منوی سایت دیجی کالا می باشد .
  2. هر کالا می تواند در چندین گروه مختلف قرار گیرد ، این گروه های باید از فرزندان (مستقیم / غیر مستقیم) گروه اصلی کالا باشند .

با توجه به اینکه ، بخش ویژگی های کالا وابسته به تولید یک درخت می باشد پس قبل از تکمیل بحث به تحلیل و تکمیل ساختار منوی فروشگاه دیجی کالا می پردازیم .

ساختار منوی فروشگاه دیجی کالا ، بر اساس پدر / فرزند می باشد و یک سری تنظیمات به طور مثال کدام آیتم ها نمایش داده شوند یا اینکه کدام آیتم ابتدا نمایش داده شوند و…

البته ساختار منوی دیجی کالا فقط به یک ساختار پدر / فرزندی ختم نمی باشد و یک سری موارد دیگر هم مانند نمایش برند ها و اتصال به خصوصیت ها می باشد که سعی خواهیم کرد در مقالات بعدی به تفصیل به آن بپردازیم .

برای تولید منو نیاز به کلاسی به صورت زیر داریم :

لیست گروه های لازم برای فروشگاه آنلاین

با کلاس فوق می توانیم منوی سایت را تولید کنیم ، جدول فوق حدالاقل امکانات می باشد ، بدون شک با توجه به نیازمندی ها ، ممکن است لازم شود فیلد هایی به آن اضافه کنیم ولی در این قسمت ما فقط قصد تولید منو را داریم که مناسب نیاز ما می باشد .

توضیحات کلاس فوق :

Id : کلید اصلی می باشد .

Name : اسم گروه می باشد می توانید به جای آن از Title استفاده کنید .

Depth : عمق گروه را مشخص می کند . هر چند وجود این فیلد ضروری نمی باشد ولی در هنگام انتخاب سطوح مختلف خیلی مفید  و باعث تسریع در انجام عمل مورد نظر می شود . به طور مثال اگر بخواهید سطح  اول را انتخاب کنید تمامی رکورد هایی را انتخاب می کنید که فیلد پدر آنها مقدار null دارد ، چناچنه نیاز داشته باشد سطح سوم را انتخاب کنید در این صورت اگر فیلد Depth وجود نداشته باشد می بایست متدی تدارک دیده شود که گروه مورد نظر را تا اولین شاخه پیمایش کرده و سطح آن را مشخص کند.

برای مقدار دهی آن (Depth) در متد Insert نیاز به همچین کدی خواهیم داشت :

Path : این فیلد لیست پدر های گروه جاری را نشان می دهد البته مقدار آن می تواند خالی باشد .

مقدار آن می تواند مانند زیر باشد :

در واقع عدد های فوق نماش دهنده کلید اصلی پدر تا روت اصلی می باشد .

این فیلد برای رکورد هایی که پدر ندارند مقدار null دارد .

ParentId : مشخص کننده گروه پدر می باشد ، با توجه به اینکه گروه سطح اول هیچ پدری ندارند ، نوع آن nullable در نظر گرفته شده است .

کد کامل کلاس فوق :

 

همانطور که گفتیم هر کالا یک گروه اصلی دارد که در سایت دیجی کالا این گروه اصلی سطح دوم درخت می باشد  پس برای کامل تر شدن کلاس فوق یک جدول کالا هم در نظر می گیریم همانند زیر :

و یک فیلد هم به جدول Category اضافه میکنیم به صورت زیر :


پس تا به اینجا یک رابطه یک به چند بین جدول Category و Product وجود دارد . یعنی هر گروه سطح دوم از جدول Category می  تواند چند ین کالای مختلف داشته باشد . مدیریت اینکه چطور کالا ها فقط با سطح دوم Category رابطه داشته باشند  هم بر میگردد به برنامه نویس .

گفتیم یک کالا می تواند  در چندین گروه مختلف قرار گیرد برای این این بخش هم نیاز به جدولی همانند زیر خواهد بود :

یادآوری : گروه هایی که در جدول ProductCategories قرار میگیرند باید گروه های باشند که جزء فرزندان RootCategoryId هستند .

تا به اینجا با استفاده از جدول Category توانستیم منوی سایت را پیاده سازی نماییم .

در ادامه به تحلیل خصوصیات داینامیک کالا ها می پردازیم .

اگر به سایت دیجی کالا نگاهی بیندازید ، در بخش فنی مربوط به هر کالا یک سری عناوین هستند که در زیر هر کدام از آنها جداولی از خصوصیات قرار داده شده است همانند :

مشخصات فنی

پردازنده

شبکه های ارتباطی

و…

ما به هر کدام از این عناوین ” گروه های خصوصیات ” می گوییم  .

در واقع این کار باعث یک دسته بندی خصوصیات می شود که هم مدیریت آن برای برنامه نویس راحت تر می باشد و هم از نظر کاربری خیلی مرتب و منظم می باشد و در کمترین زمان کاربر می تواند با توجه به خصوصیات به یک نتیجه کلی برسد .

پس اول از هر چیزی نیاز به یک جدول برای نگهداری گروه های خصوصیت داریم ، تا بتوان گروه های خصوصیت را در آن قرار داد . برای این کار جدولی تحت عنوان AttibuteGroup طراحی خواهیم کنیم ، پس این جدول را همانند زیر طراحی خواهیم کرد :

جدول فوق فعلا کامل نشده است و در ادامه قدم به قدم آن را تکمیل خواهیم کرد .

Id : کلید اصلی جدول می باشد .

Title : عنوان گروه در آن ذخیره می شود . نمونه : مشخصات فنی ، پردازنده ، صفحه نمایش و…

CategoryId : مشخص می کند این گروه خصوصیت مربوط به کدام گروه می باشد . این فیلد باید یکی از گروه های سطح دوم جدول Category باشد .

مجددا یادآوری میکنیم که هر کالا دارای یک گروه اصلی می باشد که می بایست به سطح دوم درخت وصل باشد (نمونه سایت دیجی کالا : موبایل در زیر شاخه ” کالای دیجیتال “)  و همچنین فیلد CategoryId هم باید دقیقا همان فیلد باشد ، یعنی سطح دوم درخت .

خصوصیات کالاهایی که در بخش موبایل قرار دارند با خصوصیات بخش لوازم خانگی باید تفاوت داشته باشند و این تفاوت هم از طریق همین فیلد حاصل می شود .

تا به اینجای کار ما فقط توانسته ایم برای گروه های اصلی یک سری  گروه خصوصیت تعریف کنیم .

نمایش رابطه جدول Category با جدول AttributeGroup

رابطه بین این دو جدول ” یک به چند ” می باشد . هر گروه می تواند چندین گروه خصوصیت داشته باشد .

کدهای جدول AttibuteGroup تا به اینجا :

مرحله بعد ، تعریف خصوصیات می باشد ، زیر هر کدام از گروه های خصوصیات را اگر در دیجی کالا نگاهی بیندازید خواهید دید که یک سری آیتم ( خصوصیت ) وجود دارد که به صورت جدول مانند نمایش می دهد ، پس مشخص میشود که هر گروه خصوصیت یک سری خصوصیت دارد ، برای نگه داری این خصوصیات نیاز به جدولی برای نگه داری آنها داریم ، برای این کار جدول خواهیم ساخت تحت عنوان Attribute  همانند زیر :

ابتدا توضیح فیلد ها و در ادامه به تکمیل و توضیح کامل آن خواهیم پرداخت :

Id : کلید اصلی جدول می باشد .

Title : عنوان خصوصیت می باشد . نمونه : وزن ، شبکه 4g  و…

AttibuteGroupId : مشخص می کند که این خصوصیت مربطو به چه گروهی می باشد .

AttibuteTypeId : این فیلد از یک نوع شمارشی به صورت زیر تعریف شده است :

دلیل استفاده از فیلد AttributeTypeId چیست ؟

طبق بررسی دیجی کالا ،مقداری که برای  خصوصیت ها مقدار دهی می شود یکی  از سه حالت زیر باشند :

  1. Text : این نوع مشخص می کند که نوع خصوصیت ورودی از طرف ادمین می باشد ، به طور مثال وزن نونه ای از آن می باشد ، هر کالا دارای یک وزن متفاوت می باشد پس پر کردن این فیلد را در اختیار ادمین ( و یا هر کسی که اقدام به ثبت کالا میکند) می گذاریم تا بتواند هر مقداری که خواست در برای این خصوصیت وارد کند .
  2. Boolean : در دیجی کالا برای بعضی از خصوصیت ها در مقابل آنها یک عکس کوچک ضربدر و یا تیک وجود دارد . خصوصیت هایی که نوع آنها Boolean تعریف می شود مقادیر آنها از دو حالت خارج نیست و آن دو حالت True / false می باشند . مثالی از این ، خصوصیت ” صفحه نمایش رنگی ” می باشد ، اگر کالایی که ادمین قصد درج آن را دارد صفحه نمایش رنگی داشته باشد فقط کافیست برای خصوصیت ” صفحه نمایش رنگی ” تیک مربوطه را کلیک نماید در غیر این صورت خیر .
  3. Select : برای بعضی از خصوصیت ها می دانیم که وضعیت آنها از چند حالت بشتر خارج نیست و برای اینکه بعدا بتوانیم راحت و دقیق تر جستجو ها را انجام دهیم نوع فیلد را select انتخاب میکنیم . ابتدا نمونه ای از این مورد بیان کنیم ، نوع خصوصیت “سیستم عامل” را در نظر بگیرید ، می دانیم که نوع سیستم عامل برای گوشی ها یکی از موارد زیر می باشد :
    1. اندروید
    2. IOS
    3. بلک بری
    4. سیمبین

پس برای اینکه کاربر در هنگام درج کالا برای این فیلد نتواند هر مقدار وارد کند نوع فیلد را از نوع select انتخاب کرده ایم در ایین صورت دیگر مشکلی همانند اینکه ” اندروید ” و ” Andoid ” دو سیستم عامل متفاوت می باشد در هنکام پر کردن خصوصیت های کالا پیش نخواهد آمد .

پس مشخص شد که بعضی از خصوصیت ها دارای یک سری آیتم ار پیش مشخص شده می باشند پس نیاز به جدولی داریم برای نگهداری لیست آیتم های مربوط به هر خصوصیت ،که جدول آن همانند زیر می باشد :

Id : کلید اصلی جدول می باشد .

Title: عنوان آیتم را مشخص میکند .

AttributeId : مشخص میکند که مروبط به کدام خصوصیت می باشد .

شمای کلی از جداول

تا به این قسمت توانسیم جداول مورد نیاز برای ساختار منوی و خصوصیات کالا ها را تولید کنیم .

برای ذخیره مقادیر خصوصیت های مروبط به هر کالا می توان از جدولی همانند زیر استفاده کرد :

 

به روز رسانی شمای کلی :

و اما روند کار به چه صورت است :

زمانی که مدیر در بخش مدیریتی فروشگاه اقدام به درج کالا میکند ، ابتدا می بایست گروه اصلی را که این کالا باید د رآن قرار گیرد ، انتخاب کند ، بالفرض مثال ، مدیر گروه موبایل را انتخاب میکند ، با انتخاب گروه موبایل با لیست کل خصوصیت هایی که مربوط به گروه موبایل می باشند را به همراه یک گروه بندی (AttributeGroup) به ادمین نشان داد تا بتواند آنها را مقدار دهی کند . در هنگام تولید فرم برای پر کردن خصوصیت ها ، با توجه به نوع خصوصیت ، کنترل مورد نظر تولید می شود، مثلا اگر نوع یک Boolean می باشد باید یک چک باکس تولید شود و برای Text هم یک textbox و …

ممکن است با توجه به نیازمندی های یک فروشگاه ، نیاز باشد فیلد های اضافه تری و یا نوع های اضافه تری ایجاد نمود در اینجا هدف مبنا بر این بود که بتوانیم حداقل های آن را تحلیل کنیم .

در جداول فوق فیلد های زیادی در نظر گرفته نشده است و هدف فقط نمایش یک شمای کلی از جداول برای تهیه ساختار منو و خصوصیت های کالا می باشد .

خوشحال خواهم شد اگر دوستان نظری در تحلیل فوق دارند و یا اشکالی در آن می بینند بیان کنند تا بتوانیم آن را کامل تر کنیم و دوستانی دیگر هم بتوانند از آن استفاده کنند .

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

30 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • من این پست رو چند وقت پیش دیدم البته خودم هم سر این دیتابیس گیرم جدول آخری مشکل داره هم سر ذخیره دیتا هم خواندن هم ویرایش چون بعضی از مشخصات مقداری دارند که کاربر باید دستی وارد کنه مثل وزن یا ابعاد و بعضی از مشخصات باید از میان چند گزینه یکی رو باید انتخاب کنن مثل سیستم عامل یه نوع دیگه هم باید چند گزینه رو انتخاب کنن مثل شبکه های ارتباطی برای موبایل مثل 2g 3g4g ،ذخیره کردن و خواندن و ویرایش یا فیلترینگ روی جدول آخری داستان داره.

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up